Missie
Onze missie is om de inwoners van de gemeente Coevorden (weer) in hun kracht te zetten en te motiveren om mee te doen in de samenleving. De sociaal werkers zijn de ogen en oren van de buurt en zijn inwoners. Zij weten wat er leeft en aandacht nodig heeft. Sociaal werkers signaleren, ondersteunen, stimuleren en bieden hulp aan (groepen) bewoners waar nodig. Ze werken samen in de keten en werken methodisch en doelgericht.
Visie
De werkzaamheden in het sociaal werk richten zich zoveel mogelijk op veerkracht en preventie; voorkomen dat een situatie erger wordt. Ons motto daarbij is: niet problematiseren maar normaliseren en op het juiste moment op- en afschalen van onze werkinzet.
Taak
Doel van de inzet van het sociaal werk is het bieden van hulp waar nodig en het versterken van veerkracht van (groepen) bewoners in dorpen en wijken van de gemeente Coevorden en de eigen leefomgeving. De werkinzet is gericht op preventie en het bevorderen van participatie in het brede spectrum van wonen, welzijn, zorg en werk/zingeving.
Werkwijze
Sociaal werkers werken gebiedsgericht en gebiedsoverstijgend. Een sociaal werker werkt in de hulpverleningsketen en samen met bewoners, vrijwilligers, verenigingen, gemeente en organisaties aan de leefbaarheid van de buurt en wijk en de gezondheid van de bewoners. Sociaal werkers bieden hulp, ondersteunen, verbinden en stimuleren waar nodig en verwijzen door waar het moet. Incidenteel ontwikkelt het sociaal werk activiteiten als middel om bepaalde doelen bij en met bewoners te realiseren.
Registratie en rapportage
De sociaal werkers registreren hun werkzaamheden cyclisch, zowel inhoudelijk als getalsmatig en verwerken die gegevens in tussentijdse rapportage en verslagen. Ook de personele uren inzet wordt geregistreerd.
Bereikbaarheid
De sociaal werkers werken vanuit 4 gebieden in de gemeente Coevorden. In die werkgebieden zijn de medewerkers van MWC goed zichtbaar, bereikbaar en laagdrempelig. Fysieke, telefonische en digitale bereikbaarheid is goed en eenduidig geregeld. Door onze gebiedsgerichte aanpak en het fysiek aanwezig zijn in de dorpen en wijken zijn er korte lijnen met bewoners en (vrijwillige)samenwerkingspartners. MWC is telefonisch 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar.